fredag 3 april 2009

Inte mitt krig...


Inom några dagar var jag med om följande fyra typiska händelser när jag cyklade på kombinerade gång/cykel-banor:

1.
Plingade 10 meter i förväg. Fotgängaren tar blixtsnabbt ett steg åt sidan där jag tänkt passera. Hinner väja.

2.
Plingade inte, eftersom det fanns gott om plats att passera. Fotgängaren: "PLINGA FÖR HELVETE!"

3.
Plingade, trots att det fanns gott om plats att passera. Fotgängaren: "VAFAN PLINGAR DU FÖR? TYCKERU ATT JAG SKA FLYTTA PÅ MEJ VA?!"

4.
Cyklade på cykelbanan: "CYKLA INTE PÅ TROTTOAREN FÖR HELVETE!"


Det här råkar vi ut för var och varannan dag, och visst är det irriterande och tröttsamt. Fotgängare skäller på cyklister och cyklister skäller på fotgängare. Det pågår ett krig på alla platser där cyklister och fotgängare ska dela på samma yta.


Men - jag vill inte delta i detta krig. Det är nämligen fel krig. Min fiende är inte fotgängarna, utan de politiker, vägverksbyråkrater, trafikplanerare och andra element i bilistlobbyn som med demonstrativ arrogans planlägger alla dessa skandalöst usla och konfliktskapande trafikmiljöer för fotgängare och cyklister. Problemet är inte fotgängare på cykelbanan utan en undermålig trafikplanering där cyklister och fotgängare blandas på allt för trånga och dåligt separerade utrymmen. Inkompetenta trafikplanerare tycker att det är toppen att cyklister och fotgängare skäller på varandra istället för att rikta ilskan mot de som har ansvaret - nämligen politiker och trafikplanerare. En variant av "söndra och härska".

Det tycker jag inte att vi ska bjuda dem på.

5 kommentarer:

Annika sa...

Intressant - jag har precis återupptagit cyklingen (nu mer i träningsform) men jag har förstått att det inte alltid är så lätt med var och hur man får åka...

Nightwood sa...

Bestämmande politiker är uppenbarligen inte cyklister. Hade varit intressant att utsätta biltrafiken för samma scenario, kanske placera ut ett antal traktorer, stora lastbilar som täcker vägarna och vars förare blir upprörda och skriker när bilar försöker komma förbi. Politiker måste inse att cykel är ett perfekt färdmedel och inte bara en hobby.

Per T Eriksson sa...

Skriv om GC-banor som INTE har något streck. Hur ska cyklister och fotgängare mötas där? Jag tycker att fotgängare ska gå som på en landsväg utan trottoar - till vänster. Men de flesta går till höger, här i Stockholm i varje fall.

Per T Eriksson sa...

Skriv också om hur cyklister och fotgängare ska mötas på GC-banor som INTE har något streck. JAg tycker att fotgängare ska gå som på en landsväg utan trottoar - till vänster. Men de flesta går till höger, här i Stockholm i varje fall.

Medtrafikanten sa...

Själv föredrar jag stadsjeepar framför cyklister i trafiken. De tar i alla fall hänsyn till den oskyddade trafikantgruppen gående, och de kör inte på trottoarer.....