söndag 12 april 2009

Nytt bottenrekord i Stockholms Stads cykelsatsning

650 meter "cykelfält" hela satsningen 2009

I takt med att allt fler cyklar i Stockholm satsar staden målmedvetet allt mindre på cyklisterna. Den extrema obalansen i satsningen på bilister respektive cyklister ökar för varje år till bilisternas fördel. Årets satsning är antagligen det nya bottenrekordet. Förutom lite underhållsarbete på några ställen samt en snutt cykelbana på en bilbro i Farsta (!) består Stockholms Stads cykelsatsning 2009 av fyra nya cykelfält (målade streck på gatan) på följande ställen:

• Kungsträdgårdsgatan,
(södergående), 340 meter
• Kungsholmsgatan, mellan Bolinders Plan och Kungsbro Strand (västlig riktning),
190 meter
• Kungsgatan, mellan Kungsbron och Vasagatan (östlig riktning),
70 meter
• Katarinavägen, mellan Peter Myndes Backe och OK-garaget,
50 meter

Ungefär 650 meter "cykelfält". Det är allt. Kostnaden för cykelfält var år 2003 400 kr/meter. I dag kan den högt räknad uppskattas till 1000 kr/meter. En "satsning" som kan beskrivas som en arrogant loska rakt i ansiktet på stans cyklister från borgarrådet Ulla Hamilton & Co.


6 kommentarer:

Cykelbloggar sa...

Hallå Fredrik,

Nu är din blogg presenterad, hoppas du gillar det vi skriver.

Mvh
Admin

Thomas Gervard sa...

Kommentaren kommenterar inte inlägget, men jag var tvungen att skriva av mig. Läste en intervju i Sydsvenskan och satt helt stumm av förundran.
Intervjuad är Tommy Larsson (M), ordf. tekniska nämnden, Vellinge (Sveriges mest cykelovänliga kommun).

Intervjun rör hastighetsgränsen vid skolor, och en hastighetsdosa som piper när man kör för fort.

/../ Reporter: Om över nittio procent av bilisterna överskrider trettiogränsen utanför kommunens skolor är väl dosorna viktiga?Tommy: - Såklart. Men samtidigt är trettio kilometer i timmen en nästan omöjlig hastighetsgräns att hålla.Jasså. Hur menar du?- Det är för hög hastighet att köra på ettans växel i. Men växlar man upp blir det ryckigt. De borde öka hastigheten till fyrtio, då hade nog fler hållit sig inom gränsen.Fast gränsen är ju satt med tanke på att man kör i en skolområde.- Jag vet det. Jag bara menar att det är svårt för en vanlig personbil att hålla trettio. /../



Vad menar karln? Om hastighetsgränsen skulle höjas till, säg, 450 km/h, så skulle garranterat alla bilister köra lagligt överallt. Önskvärt?

Eller menar han att det verligen är svårt att hålla 30 km/h med en "vanlig personbil"? Med min Volvo 940 Kombi kan jag hålla både 10, 20 och 30 med. Fast Volvo är kanske en ovanlig personbil?

"Växlar man upp blir det för ryckigt" Aha, kan det vara så att han bara har 1:ans och 6:ans växel? Ecodriving, någon?

Ni får fundera och förundras över hans uttalande. Jag blev inte ens irriterad, det var liksom för dumt.
Funderar på om man kan hänvisa till denne Tommy Larsson om någon billist tycker att vi cyklister flänger fram för fort i stan.
"Du förstår, det är nästan omöjligt att hålla annat än 30-40 med en vanlig cykel."

Hans sa...

Hej!
Tack, härligt att se att att finns nån som gör nåt, jag undrar hur vi skulle kunna sätta igång en critical mass, i stockholm, det vore väl nåt, ni som ser detta kan väl börja blogga, twittra, facebooka om det, ni unga som vet hur man gör...

falk sa...

Hej Hans,

jo det finns faktiskt en critical mass-rörelse på gång i Sthlm. De träffas vid Medborgarplatsen sista fredagen varje månad kl 17 och cyklar runt stan. De har en hemsida och en facebook-grupp.

Här är facebook-gruppen

Här är deras hemsida

Här finns mer om CM

Karin sa...

En annan sak som är under all kritik är underhållet av de cykelboxar som lanserades efter att en ung tjej blivit nedmejad och dödad i korsningen Vasagatan/Kungsgatan för några år sedan.
Nu är alla spår av boxarna, inklusive stopplinje, på väg att vara helt utraderade. Förra våren skrev jag ett mejl till trafikkontoret om det och fick till svar att pengarna för det året var slut. I april/maj.
De verkar vara slut för i år också.
Varför göra en sån satsning med en stor informationskampanj och sedan inte lägga en krona på att underhålla den?
Det måste vara väldigt dyrt med målarfärg för vägmarkeringar.

patrick johansson sa...

Oj vad glad jag blir att jag hittade hit. Här uttalas alla mina tankar av någon som faktiskt kan formulera sig! Tack!