torsdag 12 juni 2008

Vägverket till ny attack mot cyklisterna

Motororganisationen Vägverket arbetar målmedvetet och systematiskt på att decimera antalet cyklister i Sverige. Strategin är tudelad; dels strävar man efter att få så många som möjligt att sluta cykla, dels försöker man på olika sätt ordna att så många cyklister som möjligt blir ihjälkörda eller så svårt skadade att de inte kan cykla mer.

Ett viktigt led i detta arbete är är att bygga om mil efter mil av svenska allmänna vägar så att de blir livsfarliga att cykla på. Det handlar om så kallade "mitträckesvägar" eller "1+2 vägar". Från att tidigare ha haft ca två meter breda vägrenar, där cyklisterna haft åtminstone en dryg meters marginal till omkörande bilar, reducerar man nu cykelbanan till 75 centimeter. En cykel är ca 60 cm bred. Det innebär att det finns 15 cm till godo, 7,5 cm på var sida. Alltså 7,5 cm utrymme till bilisternas körfält där långtradare rusar förbi i 90 kilometer i timmen.

Nu senast är man igång på väg 66 mellan Surahammar och Västerås. För att bemöta kritiken från upprörda cyklister skickar Vägverket ut Knut Hawby, en trubbig hantlangarchef som verkar vara expert på våta jobb. Denne Knut Hawby skulle kunna säga: "nej, den här vägen är absolut inte avsedd att cykla på", eller "nej, här blir det livsfarligt att cykla, det avråder vi bestämt ifrån". Men det gör han inte. Istället säger han: "det finns inget trafiksäkerhetsproblem att cykla på en sån här väg". Inga säkerhetsproblem med långtradare och bussar som rusar fram i 90 kilometer i timmen ett par decimeter till vänster om cyklisten. Ännu en livsfarlig rekommendation från Vägverket. Antingen vill denne Knut Hawby att cyklister ska dödas eller skadas, eller också är han totalt omdömeslös.

6 kommentarer:

Ida sa...

Jag cyklade ihjäl en fågel idag.

Harry sa...

Där ser man att cyklisterna är livsfarliga.
/Eko

Cykel Bloggar sa...

Hallå,

Är det Ok om vi lägger upp en länk till din blogg på www.cykelbloggar.blogspot.com?

Mvh
Admin
Cykelbloggar

falk sa...

Visst Cykelbloggar, det är naturligtvis helt OK. Den här bloggen har sovit ett tag men nu har den vaknat igen, utvilad, pigg och förbannad. :-)

Erik M, vän av oordning sa...

Är det verkligen tillåtet för en bilist att köra om en cykel på enkelfilig väg?

Magnus Persson sa...

Rimligtvis är tanken att cyklisten då ska hålla sig i körfältet. De som är bakom får tuta bäst de vill (precis som om det varit en traktor).

Detta kan rimligen genomföras som demonstration på lämplig sträcka, tillräckligt många cyklister så går trafiken i 20-30 km/h...